We bezoeken Charleroi.
Prijs: leden 60 euro – niet-leden 65 euro ( bus -maaltijd – gidsen – inkom Bois du Cazier en koffie ’s morgens inbegrepen).
Datum: | 12/10/2019 |
Uur van samenkomst: | nog bekend te geven |
Plaats: | Charleroi en Marcinelle |
Plaats van bijeenkomst: | wordt nog bekend gegeven |
Prijs leden: | € 60,00 |
Prijs niet-leden: | € 65,00 |
Thema: |
Geschiedenis en erfgoed |
Type: | Groepsbezoek |
Velen denken dat Charleroi een grauwe en onaantrekkelijke stad is. Niets is minder waar! Charleroi telt meer dan 200.000 inwoners en is daarmee naar inwonersaantal de grootste gemeente in Wallonië en de op 2 na grootste gemeente in België, na Antwerpen en Gent. Charleroi is gelegen aan de Samber. De stad dankt haar naam sinds 1666 aan de Spaanse koning Karel II ( Roi Charles). Het huidige Charleroi ontstond in 1977 uit de fusie van Charleroi met 14 omliggende gemeenten. We bezoeken het centrum met het mooie stadhuis,de monumentale kathedraal en nog veel meer.
We bezoeken ook de mijnsite in Marcinelle die vooral bekend werd door de verschrikkelijkje mijnramp van 1956. Het was de grootste mijnramp uit de Belgische geschiedenis en één van de grootste uit de Europese mijnbouwgeschiedenis. Toen op 8 augustus 1956 op 975meter diepte om 8uur 's morgens onverwachts een goederenliftkooi bruusk werd opgehaald, rukte de nog maar half ingevoerde wagen de telefoonlijnen, 2 hoogspanningslijnen, de oliedrukleiding en de persluchtleiding volledig uit elkaar. Door deze catastrofe brak onmiddelijk brand uit.
Binnen korte tijd was geen enkele communicatie tussen boven- en ondergrond meer mogelijk. Door de hitte braken de kabels van de liftkooien waardoor de mijnwerkers geen ntsnappingsmogelijk meer hadden.
De reddingsacties duurde nog 2 weken tot op 23 augustus de laatste tunnel verkend was en de redders naar boven kwamen met de boodschap " Tutti cadaveri". De mijnsite Bois du Cazier verloor hiermee 262 mijnwerkers van 12 verschillende nationaliteiten waaronder 136 Italianen en 95 Belgen.
De site is nu door Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed en brengt de industriële geschiedenis van België tot leven.
©