Cultuursmakers

Sint-Katelijne-Waver

Michaelina, barokschilder in 't MAS

De eerste overzichtstentoonstelling van het oeuvre van Michaelina Wautier (1604–1689). De expo demonstreert het talent van een veelzijdig schilder die groot werd in een periode waarin vrouwelijke artiesten zeer zeldzaam waren. De rondleiding zal gedaan zijn zodat we onmiddellijk mee kunnen varen op de Flandria havenrondvaart.

Datum: 24/07/2018 tot 01/01/1970
Uur: 10:00
Uur van samenkomst: 09:45
Plaats: MAS museum aan de stroom
Adres: Hanzesstedenplaats 1 , 2000 Antwerpen
Plaats van bijeenkomst: We komen met openbaar vervoer
Prijs leden: 15
Prijs niet-leden: 16
Thema: Beeldende kunst
Type: Groepsbezoek

Een vrouwelijke barokschilder ? Ja, Michaelina !

Curator Katlijne Van der Stighelen herontdekte Michaelina en brengt ons in contact met haar werk.

Glazen plafonds zijn van alle tijden: furore maken als kunstenares in de 17e eeuw was een bijna onmogelijke taak. Hoewel Michaelina door haar buitengewoon talent niet moest onderdoen voor haar mannelijke tijdgenoten, is haar oeuvre echter in de vergetelheid geraakt. Momenteel zijn van haar hand een dertigtal werken bekend. Ze getuigen van een uitdagende thematiek en een superieure picturale techniek.

Mysterieuze Michaelina

Over Michaelina Wautier zelf is bijzonder weinig geweten. Haar leven is nauwelijks gedocumenteerd. Kort na 1640 vestigde de uit Mons afkomstige kunstenares zich samen met haar jongere broer, de schilder Charles Wautier (1609-1703), in Brussel. Beiden bleven ongehuwd en bewoonden een statig herenhuis nabij de Kappellekerk.

Palet met lef

Wautier onderscheidt zich van haar vrouwelijke collega’s door de veelzijdigheid van de genres waarop ze zich toespitst. Zo waagt ze zich naast portretten en genrestukken ook aan historiestukken op groot formaat – een uitdaging die zelfs vele mannelijke schilders niet aangingen. Zowel religieuze thema’s als mythologische scènes brengt ze moeiteloos in beeld. Ze observeert de dagelijkse realiteit en schildert zowel ontroerende kinderhoofdjes als verbluffende karakterkoppen. Ze heeft alle genres uit die tijd onder de knie, zowel op klein als op groot formaat. Hierdoor was Michaelina Wautier niet alleen uniek maar ook buitengewoon veelzijdig.

Parade aan meesterwerken

Michaelina toont een parade aan meesterwerken, van indrukwekkende historiestukken tot genretaferelen, bloemstukken en portretten zoals het enigmatische Portret van een jongeman (1653, olieverf op doek 83,2 x 71 cm, KMSKA). Een van de sleutelwerken is Het mystieke huwelijk van de Heilige Catharina (1649, olieverf op doek, 181 x 243 cm, Grand Séminaire de Namur). Het kunstwerk verkeerde echter in slechte staat, waardoor een grondige restauratie nodig was om het te laten schitteren in 2018. De absolute apotheose is het monumentale doek Triomf van Bacchus (ca. 1655, olieverf op doek, 295 x 378 cm, Kunsthistorisches Museum, Wenen). Met dit werk op groot formaat demonstreert Michaelina niet alleen zonder schroom haar kennis van de mannelijke anatomie. Vermomd als een halfnaakte bacchante loopt ze zelf ook mee in deze veelkleurige stoet van dronken trawanten en kijkt ze als enige van het gezelschap de toeschouwer trefzeker in de ogen kijkt. Het is dit schilderij dat ruim 25 jaar geleden het startschot gaf voor curator Katlijne Van der Stighelen om het oeuvre van Michaelina te bestuderen.

<
>
x