Webinar door prof. em. dr. John Everaert, ROC-reisleider. Van voorhavens voor Antwerpen tot zeehavens (ca. 1400-1800)
Datum: | 11/03/2021 |
Uur: | 14:30 |
Plaats: | ROC |
Adres: | Kortrijkse steenweg 733, 9000 Gent |
Prijs niet-leden: | € 12 |
Thema: |
Geschiedenis en erfgoed |
Type: | Reportage of lezing |
Webinar door prof. em. dr. John Everaert, ROC-reisleider
Pas op het einde van de 15de eeuw werd de Westerschelde - de “Hont” - de gebruikelijke toegang tot de haven van Antwerpen. Vóórdien was de Oosterschelde de belangrijkste vaarroute en daar profiteerden ook de aldaar gelegen voorhavens van:
- Bergen-op-Zoom (eerst baronie daarna markizaat ) was met zijn twee jaarmarkten een trefplaats voor inheemse en vreemde kooplui.
- Zierikzee bood als Hanzestad contacten met de handelswereld in de Noord- en Oostzee.
- Veere genoot van de monopolie-stapel voor Schotse wol.
Toen stormvloeden de vaargeul van de Westerschelde uitdiepten, gaf die voortaan rechtstreeks toegang tot de opkomende haven van Antwerpen.
- Vlissingen en Arnemuiden fungeerden als overslag-voorhavens en bloeiden op.
Met de Schelde-sluiting na 1585 en de zwaar-getakseerde doorvaart naar Antwerpen groeiden die vroegere voorhavens uit tot echte zeehavens.
- Vlissingen kreeg een belangrijke scheepswerf en sommige reders-kooplui zoals Lampsins koloniseerden zelfs het Antillen-eiland Tobago.
- In het kader van de nieuwe V.O.C.(°1602) was de Zeeuwse Kamer uit Middelburg de belangrijkste na Amsterdam.
- Ontsproten uit de West-Indische Compagnie (°1621) dreef de “Middelburgse Commercie Compagnie” intens slavenhandel.
Al deze vroegere voorhavens hebben een rijk architecturaal patrimonium opgebouwd, waarrond heel wat cultureel-historische informatie bestaat.
Praktische informatie
© licensie gelabeld voor niet-commercieel gebruik