Cultuursmakers

Leopoldsburg/Hechtel-Eksel

AFGELAST - Zondag, 5 juli: Uitstap met de trein naar Antwerpen

Virtuoos hedendaags ballet in de Opera

Datum: 05/07/2020
Plaats: Opera van Antwerpen, Frankrijklei, 1
Plaats van bijeenkomst: Samenkomst in Antwerpen-centraal om 11:55 h., info volgt
Prijs leden: € 80, tickets rang 1, inclusief lunch (één gerecht, één drankje en koffie inbegrepen), treintickets niet inbegrepen
Prijs niet-leden: € 83, tickets rang 1, inclusief lunch (één gerecht, één drankje en koffie inbegrepen), treintickets niet inbegrepen
Thema: Muziek
Type: Podiumactiviteit - concert

Inschrijving: vóór 29/3/2020 bij Rosina Veyfeyken, rosina@rosina-johan.be of 0470 205 305.
Betaling: na bevestiging inschrijving door overschrijving op rekening BE45 9731 7261 7089 van Cultuursmakers LHE. Inschrijving is pas definitief na betaling. Beperkt aantal tickets!

 

Cultuursmakers nationaal biedt ons via groepsaankoop tickets aan voor een unieke theatervoorstelling. Uw afdeling LHE opteert uiteraard voor tickets rang 1!

Vooraf lunchen we vlak bij de opera. Het wordt een hoofdgerecht met één drankje inbegrepen en een koffie of thee erna. Details volgen, evt. bij inschrijving.

Om 14:00 h. worden we in de opera verwacht voor de inleiding, de voorstelling begint om 15:00 h. en duurt ongeveer 2 uur, inclusief pauze.

Met Le Sacre du printemps van Pina Bausch brengt Opera Ballet Vlaanderen een van de ijkpunten van de dansgeschiedenis naar Antwerpen en Gent. In combinatie met het fascinerende Noetic van Sidi Larbi Cherkaoui wordt dit een dansmatinee om nooit meer te vergeten. Genoeg redenen waarom je daarbij moet zijn!


De onstuitbare zoektocht en de eeuwige beweging beklijft in het werk van de iconische choreografe Pina Bausch. “Dans, dans, anders zijn we verloren,” zo citeerde Bausch een jong meisje op een dorpsfeest in Griekenland, dat haar steeds opnieuw aanspoorde te dansen. De oorspronkelijke handeling van Le Sacre du printemps voert deze gedachte tot het uiterste: een meisje wordt uitgekozen om als een lenteoffer voor de goden te dansen tot de dood erop volgt. Igor Stravinsky zorgde met zijn explosieve compositie in 1913 voor een revolutionaire omwenteling in de muziekgeschiedenis, die het einde van de romantiek en het begin van het modernisme aankondigde. Pina Bausch creëerde op haar beurt met haar overweldigende versie van Le Sacre in 1975 een ijkpunt in de dansgeschiedenis: een universeel ontroerend en nooit geëvenaard meesterwerk.

De laatste tien jaar heeft ook Sidi Larbi Cherkaoui wereldnaam gemaakt. Als een van de meest originele en productieve hedendaagse choreografen. Hij is geboren en getogen in Antwerpen, heeft een Marokkaanse vader en een Belgische moeder. Als kind wou hij de werkelijkheid tekenen. Wanneer de twee dimensies van pen en papier niet meer volstonden, begon hij te dansen. Dans als een tijdelijke schets van de werkelijkheid: de tekening verdwijnt als de beweging eindigt. Van dansen ging het naar choreograferen.

In Noetic onderzoekt Sidi Larbi Cherkaoui de instinctieve impuls, eigen aan de mens, om elk detail van zowel de innerlijke leefwereld als de uiterlijke kosmos in structuren te vatten én tegelijkertijd de wil om er steeds uit los te breken. De eindeloze, onzekere zoektocht naar wat er achter deze systemen schuilgaat, vertaalt de choreograaf naar schijnbaar mechanische patronen die voortdurend afgewisseld worden met zijn vloeiende en cyclische bewegingstaal. De melancholie die gepaard gaat met deze queeste komt ook tot uiting in Szymon Brzóska’s minimalistische muziek, die verrast door de inzet van oosterse instrumenten in het strakke decor van Antony Gormley.

<
>
x