Cultuursmakers

Leopoldsburg/Hechtel-Eksel

De 'Spoorwegkathedraal' en 'de vrouwelijke Rubens'

Zaterdag, 16 juni: Antwerpen (per trein)

Datum: 16/06/2018 tot 01/01/1970
Uur van samenkomst: 09:50
Plaats: Antwerpen, Centraal Station en MAS.
Plaats van bijeenkomst: Midden van de centrale hall van het station.
Prijs leden: € 40, incl. bezoeken, gidsen, lunch (zonder drank) en stadstram.
Prijs niet-leden: € 43, incl. bezoeken, gidsen, lunch (zonder drank) en stadstram.
Thema: Architectuur
Beeldende kunst
Culinair
Type: Groepsbezoek
Foto's: Bekijk foto's van deze activiteit (slideshow)

Opgelet: DEZE ACTIVITEIT IS VOLZET.

We beginnen ons bezoek direct bij aankomst: in het wereldberoemde Centraal Station.

In 2009 maakte Newsweek de Antwerpenaren ape­trots door hun ‘Middenstatie’ uit te roepen tot ‘het vierde mooiste station van de wereld’. Onze gids neemt ons mee voor een uitgebreide tocht door het schitterend gerestaureerde Centraal Station en belicht waarom dit monumentale gebouw de bijnaam ‘spoorwegkathedraal’ verdient.

Er is ook aandacht voor de technische hoogstandjes van de 21ste eeuw zoals de ondertunneling en de enorme ondergrondse parkeerruimtes en perrons voor hoge-snelheidstreinen. Natuurlijk bekijken we ook de nieuwe faciliteiten zoals het shopping center met tal van diamantzaken en het spectaculaire atrium van de glazen stationstoegang aan het Kievitplein. Een slotbeschouwing over de toekomstplannen voor dit megamonument en zijn omgeving maken deze rondleiding meer dan interessant.

Voor de lunch begeven we ons naar de Ankerrui, vlak bij de 'konijnepijp'. Als u geen Lijn-abonnement of Mobib-kaart hebt zorgen wij voor uw ticket.

We lunchen bij een authentieke Portugees: 'Caldo Verde', een soep van groene kool, daarna kunt u kiezen tussen vlees of vis. Porco a Alenteja is een pittige stoofschotel van varkensvlees met kleine schelpjes ('Amêijoas'); Arroz de Pescado wordt vaak 'Portugese Paella' genoemd, maar lijkt meer op een rijkelijke visrisotto. Alle drie gelden ze als Portu­gees nationaal gerecht! Behalve de afsluitende koffie zijn de dranken niet inbegrepen.

Na de middag bezoeken we in het MAS Michaelina, de leading lady van de barok. Deze unieke tentoonstelling staat die dag volledig in het teken van Cultuursmakers. Ons centraal team zorgt voor voordelige tickets en gidsen, en daar sluiten we ons graag bij aan!

Glazen plafonds zijn van alle tijden: furore maken als kunstenares in de 17e eeuw was een bijna onmogelijke taak. Hoewel Michaelina door haar buitengewoon talent niet moest onderdoen voor haar mannelijke tijdgenoten, Rubens incluis, is haar oeuvre echter in de vergetelheid geraakt. Momenteel zijn van haar hand een dertigtal werken bekend. Ze getuigen van een uitdagende thematiek en een superieure picturale techniek.

Over Michaelina Wautier zelf is bijzonder weinig geweten. Haar leven is nauwelijks gedocumenteerd. Kort na 1640 vestigde de uit Mons afkomstige kunstenares zich samen met haar oudere broer, de schilder Charles Wautier (1609-1703), in Brussel.

Zij onderscheidt zich van haar vrouwelijke collega’s door de veelzijdigheid van de genres waarop ze zich toespitst. Zo waagt ze zich naast portretten en genre­stukken ook aan historiestukken op groot formaat – een uitdaging die zelfs vele mannelijke schilders niet aangingen. Zowel religieuze thema’s als mythologische scènes brengt ze moeiteloos in beeld. Ze observeert de dagelijkse realiteit en schildert zowel ontroerende kinderhoofdjes als verbluffende karakterkoppen. Ze heeft alle genres uit die tijd onder de knie, zowel op klein als op groot formaat. Hierdoor was Michaelina Wautier niet alleen uniek maar ook buitengewoon veelzijdig.

<
>
x