Cultuursmakers

Kortenberg

Tromsø, Noord-Noorwegen. Op zoek naar het Noorderlicht (volzet)

8-daagse Cultuursmakers-trip.

Datum: 01/02/2020 tot 08/02/2020
Uur: 15:00
Plaats: Luchthaven Zaventem
Prijs leden: 1895,00
Prijs niet-leden: 1905,00
Thema: Andere culturen
Type: Meerdaagse uitstap/Cultuursmakers-trip

Dag 1: zaterdag 1 februari
Vertrek uit Brussel. Rechtstreekse vlucht naar Tromsø.
Eerste kennismaking met de stad.

Dag 2: zondag 2 februari
In de voormiddag brengen  we een bezoek aan het Noorderlicht Planetarium, het grootste planetarium in Noorwegen. Het is tevens een Centrum voor Wetenschap met tal van interactieve opstellingen. We krijgen er uitgebreide informatie over "Lady Aurora", het noorderlicht. In de koepel is er op de middag een filmprojectie. Naast de wetenschappelijke achtergrond, wordt hierin ook aandacht besteed aan de betekenis van dit spectaculair en feeëriek fenomeen in de geschiedenis, mythen en verhalen.
In de vroege avond gaan we dan ook zelf op jacht naar het noorderlicht. De excursie duurt minstens 5 uur. De beste plaatsen om het noorderlicht waar te nemen, liggen een eindje buiten Tromsø omwille van de lichtpollutie in het stadscentrum.

Dag 3: maandag 3 februari
Na de nachtelijke uitstap voorzien we een vrije voormiddag om uit te slapen of te gaan shoppen.
In de namiddag bezoeken we Polaria. Dit museum belicht het klimaat en de natuur in de arctische regio. Een mooi moment om er mee te maken, is het voederen en het trainen van de zeehonden.

Dag 4: dinsdag 4 februari
Vandaag gaan we een sledetocht maken. We vertrekken in de voormiddag naar het Villmarkssenter, gelegen op het eiland Kvaløya, een half uurtje rijden van het centrum van Tromsø. Warm ingeduffeld in een thermisch pak en met laarzen laten we ons door het besneeuwde landschap glijden, getrokken door vinnige husky's. Na de tocht kunnen we nader kennismaken met de honden, relaxen en opwarmen rond een open vuur en genieten van een lichte lunch.

Dag 5: woensdag 5 februari
Tijd om kennis te maken met de Sami en hun rendieren. De Sami bewonen het "Hoge Noorden", zowel van Noorwegen, Zweden, Finland als Rusland. We krijgen informatie over hun cultuur: hun verleden en het heden, hun taal en de traditionele zang (joik), hun levenswijze en de rendieren,  de Samische keuken ... We maken een korte rit met een rendierslee, luisteren naar verhalen en joik, proeven van traditionele gerechten.

Dag 6: donderdag 6 februari
We maken een stadswandeling met plaatselijke gids. Daarna bezoeken we het Polar Museum. Tromsø was en is nog steeds de poort voor exploratie van de arctische gebieden. Pelsjagers waren actief in Groenland en op Spitsbergen. Fridjof Nansen en Roald Amundsen waren beroemde poolreizigers die Tromsø als basis hadden. We bezoeken ook de Arctische kathedraal.
In de namiddag nemen we de kabelbaan naar het uitzichtpunt Storsteinen. Vanop het platform, 421 meter hoog, hebben we een spectaculair panoramisch zicht op Tromsø en de omgeving. U kan het avondmaal nemen in het restaurant en nogmaals genieten van het noorderlicht.

Dag 7: vrijdag 7 februari
Dit is de laatste dag van ons verblijf. Natuurlijk hebben we nog niet alles gezien in Tromsø en valt er nog heel wat te ontdekken. Er zijn nog een aantal interessante musea en monumenten zoals de Domkerk en de moderne bibliotheek. En er is een modern shopping center met een aanbod van meer dan 130 winkels. Of u kan lekker gaan relaxen in het verwarmde buitenzwembad Tromsøbadet (open tot 21 uur). Ons verblijf in Tromsø valt in de jaarlijkse "Samiweek". Waar mogelijk, nemen we zeker activiteiten over uit hun programma (nog niet beschikbaar). Misschien kunnen we 's avonds een concert bijwonen in de Arctische Kathedraal.

Dag 8: zaterdag 8 februari
Rechtstreekse terugvlucht naar Brussel.

Wie een optie nam, krijgt als eerste de programmabrochure toegestuurd. Wie interesse heeft, vraagt vrijblijvend de programmabrochure aan.