Met 3 componisten in aanbod brengt Bozar ons weer in vervoering
Datum: | 03/02/2019 |
Uur: | 15:00 |
Uur van samenkomst: | 13:00 station Duffel |
Deuren open: | 14:30 |
Plaats: | Bozar ( Paleis voor Schone Kunsten) |
Plaats van bijeenkomst: | Station Duffel |
Prijs leden: | € 16,00 |
Prijs niet-leden: | € 18,00 |
Thema: |
Muziek |
Type: | Podiumactiviteit - concert |
Wie van volksmuzikale muziek houdt kan terecht bij de Hongaarse Rapsodieën van Liszt,de Mazurka's van Chopin, de Peer Gynt
van Grieg, de Slavische Dansen van Dvorák ( Tsjech) maar ook bij De Moldau van Bedrich Smetana. (1824-1884)
Het is een van de zes symfonische gedichten die hij uitgaf onder de titel Mijn vaderland.
Deze muziek wortelt in het platteland van Bohemen, is geïnspireerd op oude legenden en wordt gekenmerkt door de ritmes van de
oude volksdansen en -wijsjes. Je zult de melodie beslist herkennen. Kenmerkend voor deze muziek is dat ze iets uitbeeldt: deze
compositie is als het ware een portret van de rivier de Moldau.
Sergej Prokofjev (1891-1953) was geboren in Oekraïne en bleek een wonderkind te zijn dat als 12jarige zijn eerste opera schreef.
Hij werd opgeleid aan het beroemde conservatorium in St. Petersburg waar hij onder meer les kreeg van Rimski-Korsakov.
Als virtuoos pianist en componist verliet hij omstreeks de revolutie van 1917 Rusland en woonde tot in 1932 in het buitenland.
Daarna keerde hij voor de rest van zijn leven terug naar Rusland waar hij aanvankelijk als muziekgenie en held werd verwelkomd, maar later
bij de Communistische Partij uit de gunst raakte, net zoals zoveel andere Russische kunstenaars.
Het Pianoconcert Nr. 3 in C op 26 is uniek omdat het zowel een favoriet van het publiek is als van de critici.Het is in de periode 1917-1921
geschreven in Rusland, Amerika en Parijs ( waar hij toen meestal woonde) en een van de meest gespeelde 20ste-eeuwse pianoconcerten.
De in Luik geboren César Franck (1822-1890) was een eenvoudig en bescheiden man die na zijn vertrek uit België zich in Parijs vestigde en er
30 jaar het orgel bespeelde van de S. Clotildekerk.
Francks enige symfonie, zijn drieledige Symfonie in d-mineur, is gescchreven in 1888. Zij bevat voorbeelden van wat door musicologen het
'cyclisch princype' wordt genoemd en dat in deze symfonie duidelijk wordt waarin elk van de 3 delen hetzelfde thematisch materiaal is verwerkt.
In het langzame deel van deze symfonie wordt een lange en bijzonder mooie melodische lijn gevoerd door de althobo en de harp.
Kenners wijzen erop dat Franck er niet voor terugschrok een harp in een symfonie te gebruiken.
Practisch:
Wij verzamelen aan het station in Duffel om 13 uur. Ieder neemt eigen treinticket naar Brussel.
Inschrijven kan tot 31 december 2018 via duffel@cultuursmakers.be of telefonisch bij Rita Van den Broeck op 015/ 316 197
Inschrijving is pas definitief na betaling op rekeningnummer van VTB-VAB BE59 9799 1612 8326.
©
©