Cultuursmakers

Brussel Oost (Evere, Haren en Schaarbeek)

Matineeconcert in Bozar - inschrijvingen afgesloten

Naast matineeconcerten bieden wij nu ook avondconcerten aan.

Datum: 26/01/2020
Uur: 15:00
Uur van samenkomst: 14:30
Plaats: Bozar
Adres: Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel
Plaats van bijeenkomst: Bozar
Prijs leden: 17€
Prijs niet-leden: 19€
Thema: Muziek
Type: Podiumactiviteit - concert

Uit het programma van het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten (Bozar) kozen we zes hoogstaande concerten die we voor een zeer voordelige prijs aan onze Cultuursmakers-leden kunnen aanbieden. Het betreft drie matineeconcerten (15 uur) en voor de eerste keer ook drie avondconcerten (20 uur). Ze gaan door in de Henry Le Boeuf-zaal en duren ongeveer 2 uur (met pauze). Het Paleis voor Schone Kunsten ligt vlakbij het Centraal Station en is dus heel makkelijk bereikbaar. De concerten worden uitgevoerd door het Nationaal Orkest van België (NOB).

NOB onder leiding van Hugh Wolff
Capella Amsterdam
Ensemble Vocal de Lausanne
Camilla Tilling, sopraan
Marianne Beate Kielland, mezzosopraan
Thomas Walker, tenor
Hanno Müller-Brachmann, bas

Ludwig van Beethoven, Missa solemnis in D major, op. 123

MISSA SOLEMNIS

De  jonge  Beethoven was  een  aanhanger  van  het  verlichtingsideaal,  een  broederschap  van  mensen  in gelijkheid.  Niet voor niets schreef hij een symfonie ter ere van Napoleon Bonaparte, die het feodale systeem zou breken na de Franse Revolutie. Echter, toen deze zichzelf uitriep tot keizer, kraste Beethoven zijn naam van de partituur, met de woorden:
“Nu zal hij alle mensenrechten vertrappen, alleen om zijn ambitie gerust te stellen; hij zal een tiran worden!”
In  de Missa  Solemnis plaatst  Beethoven  zijn  vertrouwen  niet  meer  in  een  enkele  persoon,  maar  in  de  mensheid.  Een mis  heeft  per  definitie  een  religieus  karakter  en  is  gericht  aan  God.  Filosoof  Theodor  Adorno  beweert  echter  dat Beethoven  het  geloof  in  de  christelijke  God  juist  bevraagt  in  zijn  Missa.  De  uitgebreide  herhaling  van  het  Credo – ik geloof – klinkt voor hem alsof “de eenzame man zichzelf en anderen moet overtuigen van een rotsvast geloof.”
Daarnaast is het enorme koor te groot voor menig kathedraal, waardoor het stuk veel geschikter is voor de concertzaal.
Hiermee breekt het werk letterlijk uit de muren van het geloof en wordt het door velen beschouwd als een universele mis voor de mensheid.
 
 
 Je spreekt of begrijpt nog geen of niet zo veel Nederlands. Toch wil je graag aan een activiteit, workshop of cursus meedoen. Dat kan


 

<
>
x