Cultuursmakers

Asse-Zellik

2-Daagse reis naar Trier

Trier, centrum van de oudheid

Datum: 02/07/2016 tot 03/07/2016
Prijs leden: € 219
Foto's: Bekijk foto's van deze activiteit (slideshow)

 

Cultuursmakers Asse-Zellik

in samenwerking met Bonheiden/Keerbergen 

 

 

2-daagse Cultuursmakers-trip ‘Trier' - 2 en 3 juli 2016

begeleiding door Dr. Jan Vaes, doctor in de oudheidkunde en kunstgeschiedenis

TRIER – CENTRUM VAN DE OUDHEID

Trier, ook bekend als Roma Secunda of het tweede Rome, is een uniek voorbeeld van cultuurgeschiedenis en een must voor iedereen die zich voor de antieke Romeinen interesseert. In de stad, die eens één van de grootste Romeinse metropolen was, kom je overal de Oudheid tegen. Nergens in Duitsland is de Romeinse tijd zo authentiek te beleven als in Trier: Porta Nigra (Romeinse stadspoort, 2e eeuw, wereldwijd best bewaarde stadspoort uit de klassieke oudheid, symbool van de stad Trier), Amfitheater (100 na Chr., Romeinse arena voor gladiatoren en dierengevechten, capaciteit 20.000 toeschouwers), Keizerlijke thermen (Romeins badcomplex, 4e eeuw, onderaards begaanbaar kanalensysteem) en de Basilica van Constantijn (Romeinse paleisaula, 4e eeuw, troonzaal van keizer Constantijn de Grote) zijn werelderfgoed van de UNESCO.

De Dom van Trier, de oudste bisschopskerk van Duitsland (kern: 4e eeuw, belangrijkste relikwie: de Heilige Rok – de tunica van Jezus Christus) beheerst het centrum van de stad. Eng verbonden met de Onze-Lieve-Vrouwekerk is dit kerkencomplex een manifestatie van Romeinse-, salische-, romaanse, gotische- en barokke bouwkunst in één.

 

TENTOONSTELLINGEN

Nauwelijks één Romeinse keizer wekt zoveel interesse als Nero (reg. 54-68 na Chr.). Voor het eerst in Midden-Europa wordt er een grote expositie met veel hoogwaardige tentoonstellingsstukken uit binnen-en buitenland aan zijn leven en de gevolgen van zijn heerschappij gewijd. De tentoonstellingen die wij bezoeken vinden plaats in:

 

HET RHEINISCHE LANDESMUSEUM

Tentoonstelling 'Nero - Keizer, kunstenaar en Tiran'

Keizer Nero wordt hoofdzakelijk met verspilzucht, grootheidswaan en wreedheid geassocieerd. Vooral de laatste jaren van zijn regering brandmerken hem als tiran, christenvervolger en brandstichter. Dit beeld ontstond reeds in de werken van antieke schrijvers als Tacitus en Sueton, leden van de aristocratie, die Nero met onkunde tegemoet trad. Recent onderzoek werpt evenwel een ander licht op de persoonlijkheid van de keizer, die lange tijd zeer geliefd was bij zijn volk. De tentoonstelling toont zijn opkomst als troonopvolger, zijn heerschappij en zijn gewelddadig einde. Nero was lange tijd zeer geliefd bij zijn volk. Eerst met toenemende regeringsduur verloor hij zijn realiteitszin. Zijn ontwikkeling van jonge hoopvolle troonpretendent tot gehate tiran wordt aanschouwelijk geïllustreerd door meer dan 400 tentoonstellingsstukken uit binnen-en buitenland. De tentoonstelling toont Nero's carrière chronologisch: een keerpunt in de eerste regeringsjaren was de moord op zijn machtsbezetene moeder Agrippina.

De passie van de keizer gold de kunst. Hij trad persoonlijk op als toneelspeler, muzikant en wagenmenner en bouwde het kolossale Domus Aurea, zijn gouden paleis. Het gebouw werd op een stadsdeel van Rome gebouwd dat voordien door een catastrofale brand was vernietigd. Na Nero‘s zelfmoord in een politiek uitzichtloze situatie, kwam het ook in de regio Trier tot een laatste opstand tegen Rome waaraan de Keltische Treveren deelnamen. Ook dit is een thema van de tentoonstelling.

 

Permanente tentoonstelling

Het grootste en onbetwist ook bekendste museum van Trier is het Rheinisches Landesmuseum. In geen enkel ander museum in Duitsland is zo uitgebreide informatie te vinden over civilisatie, economie, bevolking, religie en kunst van de eerste vier eeuwen na Christus.

Het grootste gedeelte van de collectie stamt uit het Romeinse tijdperk. Qua omvang, veelzijdigheid en kwaliteit is deze collectie uniek. De imposante grafmonumenten uit Neumagen en het land van Trier nemen ook in de internationale kunstgeschiedenis een uitstekende plaats in. Op het gebied van kleurrijke vloermozaïeken bezit dit museum meer dan 150 losse stukken. Ook blinkt dit museum uit door zijn vroegkeizerlijke gekleurde glazen en op het gebied van kleine kunstvoorwerpen met zijn terracotta en kleine bronzen beeldjes.

Het laatantieke Trier als keizerresidentie leverde naast andere kostbaarheden zoals luisterrijke glazen, fijn ivoorwerk en in het Rijnland unieke met reliëf versierde sarcofagen.

De muntverzameling, met daarin vooral exemplaren geslagen in de munterij van Trier uit de Romeinse tijd en de middeleeuwen, omvat de meest complete verzameling laatantieke munten en de numismatische exemplaren van de keurvorsten van Trier.

 

HET MUSEUM AM DOM

Dit moderne museum was vroeger een koninklijk-Pruisische gevangenis waarin nu o.a. werken van christelijke kunst en religieuze gebruiken tentoongesteld worden. Na een restauratieperiode van tien jaar zijn hier nu belangrijke Constantijnse plafondschilderingen uit het keizerlijke paleiscomplex en de dom te zien.

 

Tentoonstelling 'Nero en de Christenen'

Het Museum am Dom focust op de vroege christenvervolgingen onder keizer Nero en neemt ze als aanleiding om de houding van de christenen t.o.v. de Romeinse staat en zijn religie uit te pluizen. Aan de hand van antieke offervoorstellingen wordt de Romeinse offerpraktijk getoond en onderzocht en hoe het tot conflicten met het christendom kwam.

Uitgaande van het martelaarschap van de apostelen Petrus en Paulus in Nero's tijd, worden de regionale en kwalitatief zeer verschillende fasen van de christenvervolgingen belicht.

De actualiteit van het thema wordt verduidelijkt door de pogroms uit de Oudheid te plaatsen t.o.v. de huidige godsdienstvervolgingen. Het tolerantie-edict van keizer Constantijn leidde tot een nieuwe situatie voor de Christenen.

 

Onder keizer Theodosius, tenslotte, wordt het christendom tot staatsgodsdienst uitgeroepen en de vroegere vervolgden worden zelf vervolgers. Naast archeologische objecten en modellen worden in de tentoonstelling in het bijzonder middeleeuwse en uit latere tijd daterende voorstellingen van christelijke martelaren uit de Romeinse tijd getoond.

 

Programma

Zaterdag 2 juli - vertrekuur Zellik wordt later meegedeeld

10.30 u. bezoek Amfitheater

11.30 u. bezoek Basilica van Constantijn

12.30 u. middagmaal

14.15 u. Rheinische Landesmuseum: bezoek permanente- en Nero-tentoonstelling (14.30 u)

18.00 u. inchecken in hotel

19.15 u. avondmaal

 

Zondag 3 juli

09.30 u. bezoek Nero-tentoonstelling in Museum am Dom

11.00 u. bezoek Porta Nigra

12.30 u. middagmaal

14.00 u. bezoek Dom

15.30 u. verrassingsbezoek (kerk St.Paulin)

17.30 u. terugreis (op de terugweg houden wij nog een halte in het AC wegrestaurant in Barchon)

 

Deelnameprijs

Uitsluitend voor leden van Cultuursmakers* (of voor wie lid wordt – de Cultuursmakers-pas kost slechts € 10,00, voor het ganse gezin en voor een heel jaar):

• € 219,00 per persoon in een 2-persoonskamer

• toeslag 1-persoonskamer: € 25,00.

* Het lidmaatschap van VAB bevat als ledenvoordeel het lidmaatschap van Cultuursmakers. Als je aangesloten bent bij VAB ben je dus automatisch lid van Cultuursmakers.

 

Inbegrepen:

• vervoer met luxeautocar, fooi en kosten chauffeur • overnachting in hotel Ibis Styles Trier*** (in moderne kamers met een uniek design waarin het Romeinse verleden en de historische architectuur op een creatieve manier worden weerspiegeld, met douche en toilet) en ontbijt • Nederlandstalige begeleiding door Dr. Jan Vaes, doctor in de oudheidkunde en kunstgeschiedenis • eigen draadloos audiofoonsysteem • toegangen en Nederlandstalige rondleiding in de tentoonstellingen • de middagmalen op 2 en 3 juli.

 

Niet inbegrepen:

- dranken en persoonlijke uitgaven

- annulerings- en bijstandsverzekering (voorwaarden: bijlage met voorwaarden wordt u later bezorgd)

- het avondmaal op 2 juli

 

Om deel te nemen:

- telefonisch (02/466 35 05) of per mail verwittigen; het inschrijvingsformulier wordt u bezorgd; ingevuld terugsturen (Cultuursmakers Asse-Zellik, Kloosterstraat 38, 1731 Zellik) of mailen naar raymonde.huygh@telenet.be

- onmiddellijk nadat je de bevestiging van je inschrijving ontvangen hebt een voorschot van €80,- per persoon overschrijven op bankrekening BE55 8601 0617 2744 - BIC SPAABE22 van Cultuursmakers Asse-Zellik;  vóór 1 juni 2016 het saldo betalen.

 

 

<
>
x