Cultuursmakers

Brussel Anderlecht

Matineeconcert Bozar voor een prikje

Nationaal Orkest van België 

Datum: 26/01/2020
Uur: 15:00
Uur van samenkomst: 14:45
Deuren open: 10:00
Plaats: Bozar, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel, Henry Le Boeuf-zaal
Adres: Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel
Plaats van bijeenkomst: vooraan in de gang rechts
Prijs leden: 17
Prijs niet-leden: 19
Thema: Muziek
Type: Groepsbezoek
Beschikbare plaatsen: 20

Nationaal Orkest van België onder leiding van Hugh Wolff Capella Amsterdam
Ensemble Vocal de Lausanne
Camilla Tilling, sopraan

Marianne Beate Kielland, mezzosopraan Thomas Walker, tenor
Hanno Müller-Brachmann, bas

Ludwig van Beethoven, Missa solemnis in D major, op. 123 Zaterdag 22 februari 2020, avondconcert 20 uur:

Nationaal Orkest van België onder leiding van Andrew Gourlay Lorenzo Gatto, viool

Pascal Dusapin, Extenso, solo no 2 pour orchestre
Henri Vieuxtemps, Concerto voor viool en orkest in d nr. 4 op. 31
Modest Moessorgski, Beelden van een schilderijententoonstelling (orkestratie Maurice Ravel)

MISSA SOLEMNIS

De jonge Beethoven was een aanhanger van het verlichtingsideaal, een broederschap van mensen in gelijkheid. Niet voor niets schreef hij een symfonie ter ere van Napoleon Bonaparte, die het feodale systeem zou breken na de Franse Revolutie. Echter, toen deze zichzelf uitriep tot keizer, kraste Beethoven zijn naam van de partituur, met de woorden: “Nu zal hij alle mensenrechten vertrappen, alleen om zijn ambitie gerust te stellen; hij zal een tiran worden!”                                                                                 In de Missa Solemnis plaatst Beethoven zijn vertrouwen niet meer in een enkele persoon, maar in de mensheid. Een mis heeft per definitie een religieus karakter en is gericht aan God. Filosoof Theodor Adorno beweert echter dat Beethoven het geloof in de christelijke God juist bevraagt in zijn Missa. De uitgebreide herhaling van het Credo – ik geloof – klinkt voor hem alsof “de eenzame man zichzelf en anderen moet overtuigen van een rotsvast geloof.” Daarnaast is het enorme koor te groot voor menig kathedraal, waardoor het stuk veel geschikter is voor de concertzaal. Hiermee breekt het werk letterlijk uit de muren van het geloof en wordt het door velen beschouwd als een universele mis voor de mensheid.

Een organisatie van Cultuursmakers Aalst en Cultuursmakers Anderlecht, i.s.m. het Masereelfonds Brussel-West.

Deadline bestelling en betaling: 22 december 2019.

  Je spreekt nog geen of niet zo veel Nederlands. Toch wil je graag aan deze activiteit meedoen. Dat kan. 

 

 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

<
>
x