Drs. Rob Heyman: De Commerce achter sociale media en de gevolgen ervan (onderzoeker iMinds, SMIT VUB)
Datum: | 25/04/2016 tot 01/01/1970 |
Uur: | 19.45 |
Plaats: | "Spiegelzaal" in De Markten |
Plaats van bijeenkomst: | Oude Graanmarkt 5, 1000 Brussel |
Prijs leden: | Gratis |
Prijs niet-leden: | 20€ per vier lezingen |
Thema: |
Wetenschap en techniek |
Type: | Reportage of lezing |
Beschikbare plaatsen: | 25 |
Drs. Rob Heyman is onderzoeker iMinds, SMIT VUB
De Commerce achter sociale media en de gevolgen ervan.
Met de komst van Facebook en andere sociale media lijkt delen belangrijker dan privacy: delen is leuk, hip en iedereen kijkt mee. Maar het idee dat dit zo onschuldig is dan het lijkt, is ondertussen achterhaald. Zo is de alom aanwezigheid van bijvoorbeeld cookies voor marketingdoeleinden interessant, omdat de server de geschiedenis en logingegevens van de gebruikers herkent en bijhoudt. Onze spreker ontrafelt de sociale netwerken op het vlak van reclame: hoe maken ze als internetbedrijven winst door het verzamelen van persoonsgegevens? Wie heeft toegang tot de gegevens die gebruikers online zetten? Wat gebeurt daarmee? En wat zijn de mogelijke gevolgen van het feit dat derden toegang hebben tot die gegevens? We vertrekken van een concreet luik over privacy en reclame, en eindigen bij de veel grotere gevolgen van personalisatie en het verlies aan controle over de technologie die we dagelijks gebruiken.
©