Nationaal Orkest van België onder leiding van Hugh Wolff Symfonisch Koor Octopus
Brussels Chamber Choir
Sofia Fomina, sopraan
Michelle DeYoung, mezzosopraan
Gustav Mahler, Symfonie nr. 2 in c ‘Auferstehung’
Datum: | 09/11/2019 |
Uur: | 20:00 |
Uur van samenkomst: | 19:45 |
Deuren open: | 10:00 |
Plaats: | Bozar, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel, Henry Le Boeuf-zaal |
Adres: | Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel |
Plaats van bijeenkomst: | vooraan in de gang rechts |
Prijs leden: | 17 |
Prijs niet-leden: | 19 |
Thema: |
Muziek |
Type: | Groepsbezoek |
Beschikbare plaatsen: | 20 |
Nationaal Orkest van België onder leiding van Hugh Wolff Symfonisch Koor Octopus
Brussels Chamber Choir
Sofia Fomina, sopraan
Michelle DeYoung, mezzosopraan
Gustav Mahler, Symfonie nr. 2 in c ‘Auferstehung’
HERRIJZENIS
“Herrijzen, ja herrijzen zal jij, mijn stof, na een korte rust!”. Na het horen van deze versregels, van de dichter Friedrich Klopstock, schreef Gustav Mahler: “het sloeg in als bliksem, dit ding, en alles werd me helder en duidelijk.” Het gedicht vormt de basis voor zijn Tweede Symfonie, die ook dezelfde titel krijgt: ‘Die Auferstehung’. In het vijfde en laatste deel van de symfonie zingt het koor teksten uit het gedicht van Klopstock, aangevuld en veran- derd met Mahlers eigen woorden. Zo is het in Klopstocks origineel Christus die de mens naar het hiernamaals leidt, terwijl het bij Mahler de mens zelf is die door liefde de onsterfelijkheid bereikt. Aan het einde van de symfonie wordt dit met muzikale glorie bezongen: “Sterben werd’ ich um zu leben!”. Als een feniks herrijst de mensheid, dag na dag, uit de eigen stof. Voor dit concert kan het Belgian National Orchestra rekenen op een wereldbefaamde cast : Michelle DeYoung en Sofia Fomina.
Een organisatie van Cultuursmakers Aalst en Cultuursmakers Anderlecht, i.s.m. het Masereelfonds Brussel-West.
Deadline bestelling en betaling: 5 oktober 2019.
Je spreekt nog geen of niet zo veel Nederlands. Toch wil je graag aan deze activiteit meedoen. Dat kan.
©