Cultuursmakers

Aalst

PicturAalst - deel 1

Schilderen in schoonschrift

Ter gelegenheid van de Wandelmee-dag op 12 november 1989 maakte Jef Van den Steen deze pentekening, die hij zelf inkleurde, en die bij wijze van ‘diploma’ op het eind van de wandeling aan elke deelnemer werd uitgereikt.

Jozef Van den Steen (1929-1998) liep wel vaker met cowboyhoed en dito jas door de stad.
De kunstenaar was een begaafd illustrator, schilder, tekenaar en kalligraaf. Alleen was Jef te bescheiden. Overdag deed hij zijn gewone nine-to-five-job bij de BBL-bank en in zijn vrije tijd gaf hij cursus kalligrafie aan de stedelijke academie van Aalst of werkte hij in alle stilte thuis. Hij schilderde aanvankelijk grote magisch-realistische olieverfschilderijen. Een droomwereld waarin hij zijn frustraties en filosofische gedachten omboog tot een wondere wereld die bijzonder kleurrijk was. Vaak met fragmentarisch opgebouwde scènes. Mysterieus en meesterlijk was hij in zijn karakterportretten. Hij tekende met schijnbaar gemak zichzelf en zijn familie. De portretten van zijn zoon Jan illustreren niet alleen zijn grote technische vaardigheid en beheersing van het vak, hij haalt er de ziel en gedachtewereld van zijn model in naar boven.

Maar een meester was hij met het potlood. Trefzeker, haarfijn, perfect in evenwicht. Voorbeelden zijn de carnavalsaffiches, waar hij kleur en plastische perfectie liet samenvloeien. Daarbij maakte hij ook gebruik van sierlijk schrift. Taal was voor Jef even belangrijk als het beeld. Soms verhoogde hij zijn kalligrafisch werk met bladgoud. Dit werk doet denken aan de middeleeuwse boeksierkunst van de monniken. Met precisie en geduld op het ‘perkament’ getekend, geïnkt en gezet. In zijn pentekeningen komt zijn liefde voor zijn stad, streek en het landschap sterk tot uiting.

Exclusief voor Cultuursmakers Aalst (toen nog VTB-VAB afdeling Aalst, zoals nog uit het voormalige logo blijkt) maakte hij eind jaren ’80 – begin jaren ’90 van de vorige eeuw een unieke reeks stadsgezichten van Aalst, waaronder dit ongewone perspectief op het schepenhuis en belfort, dat hij vanuit zijn hoog gelegen werkruimte in de voormalige BBL-kantoren tussen de De Ridderstraat en de Nieuwstraat schetste.

(Tekst: Ivo Van Cleemput) 

<
>
x