Boeiende reisreportage door Jan en Rita Thienpont over het traditionele, mysterieuze en grootse India.
Datum: | 15/11/2018 tot 01/01/1970 |
Uur: | 14:30 |
Deuren open: | 14:00 |
Plaats: | Forumzaal Bibliotheek Kris Lambert |
Adres: | Wellingtonstraat 17, 8400 Oostende |
Prijs leden: | 5 |
Prijs niet-leden: | 6 |
Thema: |
Architectuur Andere culturen Beeldende kunst Geschiedenis en erfgoed Literatuur Muziek Natuur |
Type: | Reportage of lezing |
Foto's: | Bekijk foto's van deze activiteit (slideshow) |
Voor ons, Westerlingen, straalt India een mysterieuze aantrekking uit. Maar tegelijk is er een zekere terughoudendheid tegenover het onbekende. Hetzelfde kan gezegd worden over de kunstvormen van dit land. Bewonderenswaardig als ze zijn, lijken ze toch vreemd en onbegrijpelijk en roepen vragen bij ons op.
Wat heeft de Oosterse kunstenaars bewogen toen ze :
- hun vele hindoe goden en godinnen uitbeeldden ?
- jarenlang tonnen steen wegkapten voor hun grottempels ?
- Boeddha voorstelden met zachte vormen en lege ogen ?
- duizenden heiligdommen oprichtten in de meest fantasierijke architectuur
- de moskeeën en graftomben bouwden voor hun moslimoverheersers ?
Deze montage probeert hierop een antwoord te geven. We gaan op zoek naar de oorsprong, ontwikkeling en de betekenis van de Indische beeldende kunst en bouwkunst.
In het begin van de 19de eeuw wist men nog zo goed als niets over het India van vóór de komst van de Moslims rond het jaar 1100. Er bestond wel een hoogstaande cultuur, maar geschiedschrijving in westerse zin kende men toen niet.
Het is de verdienste geweest van de Britten India bewust te maken van zijn oude grootheid. Onderzoekers als Sir William Jones, James Prinsep, Sir Alexander Cunningham, James Fergusson, Ernest B. Havell, Sir John Marshall, hebben hun hele leven toegewijd aan de ontdekking en bestudering van India’s verleden en kunst.
Hun namen zijn nu vergeten, zelfs in Engeland. Maar in de 19de eeuw verbaasden zij de wereld vele malen: de ene verrassende ontdekking na de andere kwam aan het licht.
Wij willen een stuk meegaan met deze pioniers op hun tocht door India en delen in hun vreugde om hun vondsten en in hun verslagenheid om de minachting van het moederland voor hun werk. Want in die tijd gold de algemene opvatting dat Europa superieur was, ook op kunstgebied.
Lange tijd heeft men de kunst vanuit deze gezichtshoek bekeken en getracht invloeden van Europa en het Midden-Oosten aan te tonen om het mooie van India te verklaren. Maar bij nadere beschouwing wordt het algauw duidelijk dat de kunstvormen diep wortelen in eeuwenoude Indische tradities en origineel Indisch zijn.
Hierna volgt een overzicht van de grote historische perioden en kunstplaatsen :
- 3000 Indusdal beschaving Mohenjo-Daro, Lothal
- 1500 Arische invallen
- 500 Boeddha Sarnath
- 300 Maurya dynastie Bharhut- en Mathura sculptuur
Ajanta (oudste grotten)
- 100 Shunga dynastie Sanchi, Bhaja
0 Karli grotten, Gandhara sculptuur
+ 300 Gupta dynastie Gupta sculptuur, Ellora, Ajanta
+ 500 Chalukya dynastie Aihole, Badami, Pattadakal,
+ 600 Pallava’s (Z.India) Mahabalipuram, Kanchipuram
+ 700 Rastrakuta dynastie Kailasnath tempel Ellora, Elephanta
+ 900 Chandalla dynastie Khajuraho
+ 1100 Hoysala dynastie Mysore
+ 1200 Sultanaat van Delhi Qutab Minar, Konarak
Gujarat Moskeeën-bouw
+ 1300 Delhi dynastieën Ontwikkeling v.d Indo-Moslim stijl
+ 1500 Moghul tijdperk Fatehpur Sikri, Gwalior
Delhi, Agra (Taj Mahal)
+ 1700 Brits tijdperk teloorgang Moghulkunst
Paleizen: Dig, Datia, Orccha...
+ 1800 Europese invloed: Indo-Victoriaanse stijl
+ 1947 Onafhankelijkheid.
De montage volgt deze historisch indeling helemaal niet. De namen van de plaatsen komen er wel in voor. U kunt ze ook terugvinden op het kaartje (achteraan op deze folder). De onderstreepte namen worden uitvoeriger behandeld.
Deze tekst werd ter beschikking gesteld door de voordrachtgevers Jan en Rita Thienpont.
Dit is een UiTPASactiviteit. UiTPASkansentarief van toepassing.
Spaar je UiTPASpunt.
©
©